Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

PRZEDMIOTEM TEGOROCZNEJ EDYCJI PRZEDMIOTU PROJEKTOWANIE URBANISTYCZNO-ARCHITEKTONICZNE JEST AUTORSKA INTERPRETACJA PROJEKTOWA JEDNEGO Z MIAST PRZEDSTAWIONYCH W KSIĄŻCE I. CALVINO "NIEWIDZIALNE MIASTA". WYPOWIEDŹ PROJEKTOWA W FORMIE MAKIETY OBRAZUJĄCEJ WSPÓŁCZESNĄ STRUKTURĘ URBANISTYCZNĄ - MIASTO - POPRZEDZONA BĘDZIE ANALIZĄ, INTERPRETACJĄ I PRZEŁOŻENIEM NA JĘZYK PROJEKTU URBANISTYCZNEGO FILOZOFICZNYCH I WYIMAGINOWANYCH OBRAZÓW MIAST ITALO CALVINO. WIZJE PROJEKTOWE PRZEDSTAWIONE ZOSTANĄ W FORMIE URBANISTYCZNO-ARCHITEKTONICZNYCH MAKIET Z WŁASNYM KATALOGIEM ZAWIERAJĄCYM IDEĘ I SZKICE PROJEKTOWE. CAŁOŚĆ OSADZONA W REALNEJ SKALI, JEDNAKŻE WSZYSTKO OPRACOWANE W FORMIE ANALOGOWEJ.


obrazek


ŹRÓDŁO: WWW.PIKALAND.COM AUTOR: JANICE J


 


ITALO CALVINO - "NIEWIDZIALNE MIASTA"


 obrazek


"Jest to fascynujący traktat filozoficzny o potędze wyobraźni i ulotności pamięci. Piękne, oniryczne opisy tajemniczych, nieistniejących miast przeplatane są rozmową Kubłaj- chana z Marko Polo. Początkowo komunikacja tych dwóch postaci jest utrudniona, gdyż słynnemu podróżnikowi obce są języki Wschodu. Bohaterowie „rozmawiają” zatem za pomocą symboli, gestów. Marko Polo improwizuje przedstawienia, wykorzystując do tego rekwizyty zgromadzone podczas podróży, których sens próbuje następnie odgadnąć wielki Chan, a wraz z nim czytelnik. Cudzoziemiec stopniowo poznaje język, zaczyna porozumiewać się z władcą za pomocą słów. W pewnym momencie role odwracają się, to Kubłaj- chan opisuje wyśnione, utkane z marzeń miasta, a Marko Polo ma za zadanie odgadnąć ich nazwę. Filozofia nierozerwalnie łączy się z matematyką, królową nauk. Już Filolaos z Koryntu (V wiek p.n.e.) we „Fragmentach presokratyków” powiada: „Wszystkie rzeczy, jakie znamy, mają liczbę: bez liczby nie byłoby możliwe poznanie ani pomyślenie czegokolwiek.” W „Niewidzialnych miastach” liczby odgrywają znaczącą rolę. Calvino opisuje 55 miast, które tworzą 11 kategorii, powieść podzielona jest na 9 rozdziałów, w pierwszym i ostatnim znajduje się po 10 miast, a w pozostałych po 5. Czy matematyczny model opisu wszechświata ma zastosowanie w przypadku potęgi wyobraźni, kreacji umysłu? Czy można rzeczywiście wyliczyć wszelkie odstępstwa od normy i ich kombinacje? Stworzyć model uniwersalny miasta, a potem jedynie wkładać i wyjmować poszczególne elementy? W tekście Calvino jest o tym mowa wielokrotnie. Większość opisywanych miast cechuje ponadto doskonała symetria, jak Oktawię, miasto - pajęczynę, czy Anastazję, złożoną z sieci koncentrycznych kanałów albo odbijającą się w tafli podziemnego jeziora Izaurę. W metropoliach często pod jednym dachem żyją mieszkańcy trudniący się handlem, zbieractwem, różnego rodzaju rzemiosłem i dawni bogowie, czy też postaci z baśni. Pozory rzeczywistości mieszają się ze światem fikcyjnym, dla niepoznaki w rozmowach bohaterów pojawiają się prawdziwe miasta – Wenecja, Paryż, Jerozolima, Grenada, Urbino. Bohaterowie także kwestionują realność opisywanej rzeczywistości, a nawet wzajemną rozmowę. Czy naprawdę się odbywa czy to tylko złudzenie? Czy rzeczywiście są tymi, za których się podają? Pod koniec siódmego rozdziału dochodzą do wniosku, że są w stanie kreować świat wedle własnych upodobań. Ta powieść to arcydzieło, jej lektura wymaga skupienia, a możliwości interpretacji jest tyle, ilu czytelników. Myślę, że każdy może w niej odnaleźć coś dla siebie."


obrazek


Recenzja i zestawienie miast: http://buknoca.blogspot.com / autor: Anna Kotlińska-Bubała / dostęp: 10/2017